Mål

De sier at"who fails to plan - plans to fail".  Kanskje jeg feilet så mange ganger akkurat fordi jeg hadde ingen plann? Ellers jeg hadde en plann, noen slags "omtrent plann" i hodet mitt, men mistet konsentrasjon alt for fort for å se noe resultater... Og så begynner jeg altid å søke etter noen "bedre" plann, men egentlig det eneste jeg måtte gjøre fra begynnelsen er å skrive ned målene mine, sette tidspunkt når skal jeg kjekke resultatene mine og utvikle plannen LITT om gangen hvis det trengs.

For å oppnå målene mine må jeg sette de på en SMART måte)))

  • S is for Specific. It should contain details.
  • M is for Measurable. Like "How often?", "Where?", "When?" and so on and so far.
  • A is for Attainable. I should really set it the way I can really stick with it.
  • R is for Relevant. Yeps, it would be not a good idea to go to Cupcake Making Classes now since I want to get rid of my sugar addiction))))
  • T is for Timely. It needs to have some time limits. And that's a good thing, because I need to stick with the goal for a period of time long enough to get any reasults and need to be able to make some tiny changes if needed afterwards.

 ...Før jeg sette opp noe mål har jeg lyst å forklare noe.

De to siste månedene strever jeg kjempe med disordered eating, prøvde alle mulige og umulige diet planner og samtidig trente mye, veldig mye. Løpte intervaller hver annen dag plus trente styrke 3 ganger i uke og gikk turer hver morgen før frokost. All den kondisjon treningen gjort meg veldig sulten om dagen, men jeg trodde at jeg må spise enna mindre. Derfor følte jeg meg deprimert og lei meg. Kroppen ble trøtt og sulten, ubalansert, og selvfølgelig på noen tidspunkt jeg bare begynte å spise ukontrolert, binging på alt mulig.... Helt villt! Og selvfølgelig var det enna mer streng diet etterpå og enna mer trening.

Det er veldig viktig for meg å like hvordan jeg ser ut. Jeg må elske kroppen min sånn som den er. Jeg har lyst å bli veltrent, trene hardt, få definerte muskler, men jeg forstå nå at min motivasjon er helt feil fra begynnelsen. De finns ingen magisk "quick fix". For å være i kjempe form jeg må trene regulært og spise sunt i hele livet. Bli tolmodig og motivert da få jeg de resultatene jeg kraver. Og enda bedre=)

Jeg begynte alt på nytt, lage en ny livstil, rydde opp i mitt kosthold bli vri av min crazy food addiction.

Jeg har lest veldig mye om Paleo Diet og fant Whole30life.com og tenkte meg at jeg har egentlig ingenting å tappe hvis jeg prøve deres en månedens challenge som de heter Whole30. I 30 dager skal mann spise veldig rent, sove mye, trene smart og kurere kroppen sin fra alt usunt og giftig. Mann kan utvikle sine vaner og helle livstil for å bli bedre enn noen ganger før.

Det tok meg litt tid å bestemme meg. Men det egentlig bare å sette i gang, det ser vanskeligere ut enn det faktisk er. Så jeg begynte i går, 1. August.

Jeg er veldig lykkelig å jobbe hjemme og det er lett for meg å plannlage måltider og styre det som jeg spiser. Men jeg må passe på at alt maten min som er ferdigpakket ikke inneholder noe crap - sukker, hvete, corn osv. Jeg kan spise kjøtt, egg, kylling og fisk som proteinskilde; all slags grønnsaker og frukt som karbohydrat skilde (men unngå hvite poteter; søtpotet er mitt valg); og masse sunn fet, for eksampel avocado, oliven olje, cocosa og cocosmelk, nøtter (forsiktig med nøtter, jeg selv prøver å kute ut de helt). Det er jo enkelt! :)

Men det er sååå dumt at jeg ble syk nå! Det bare irriterer meg så jævlig! Jeg er allerede syk i 5 dager. Jeg egentlig er kjeldent syk og det er bare ulykkelig at jeg ble syk akkurat nå. Nese er tatt, har vondt i halsen og hoster, beeee :( De forfatterne til Whole 30 sier at mann kan føle seg værre når detox begynner og kroppen blir kvitt av alt båss som den har inne, og det kan likne litt med forkjølelse symptomer.  Forhåpenligvis de symptomene og min ekte forkjølelse skjær samtidig?

...Ok, men nå er det på tide å sette målene mine, ja. For framtida vil jeg sette 5-6 mål hver måned og oppnå dem. Det er viktig!

Mål For August 2012. Ta-da!

1. Fullføre Whole30 Challenge 100%!  Det ikke kun for å slanke seg, nei. Det er om helse, nye vaner og forhold til maten jeg spiser.  Jeg har lyst å kjekke om jeg har noe mat allergi og intoleranser også. (Jeg kombinerer Whole30 med Periodisk Faste også. Skal skrive om det en dag)

2. Trening. Etter at jeg er bedre begynner jeg å trene igjen. Gleder meg!

 - Styrke: 3-day split

- Moderate Intensity Cardio Sessions (les "walking"): hver dag i 30-60 minutter

- Intervall Training / Sprints: eventuelt 1-2 ganger per uke. Jeg tror at jeg må prioritere styrke og spaseturer og se om jeg klarer å tilsette intervaller i ukens plann.

3. Sove 8-9 timer i døgn. No excuses, jeg bare trenger de ZZZZZZZZZer)))))

4. Drikke 8+ glass vann om dagen (te og kaffe er ikke inkludert).

5. Være POSITIV!!! Jeg vet ikke om hvordan kan jeg se om jeg klarer å fullføre den mål, men skal jobbe mot det;)

6. Lese en bok Paleo Solution by Robb Wolf. De sier at den er awesome;)

 

Da har vi det. Jeg gleder meg til å oppnå de målene mine i August. 28 dager igjen! ;)




Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Ekaterina

Ekaterina

26, Bergen

Jeg kommer til å bli en Superhero versjon of meg selv! Jeg blogger om min måte å trene, spise sunt, elsker de andre og meg selv og leve i balanse med meg selv. Jeg er ikke perfekt ennå, men er veldig målbevisst og motivert å bli en person jeg kan selv være stolt av.

Kategorier

Arkiv

hits