My Whole30 Results


Of, det er faktisk for EN uke siden ble jeg ferdig med Whole30 Challengen min. Men det er så mye som skjær her at jeg fikk ingen tid å blogge i det hele tatt! Så dumt!

Jeg spiste masse ekte god mat: kjøtt, fisk og sjømat, kylling og egg; sunn fett fra oliven olje, cocosa, avocado og nøtter; og masse masse friske grønnsaker og frukt!

Jeg selvfølgelig begrenset frukt, men generelt jeg spiste meg met og aldri ble sulten.

Jeg passet på at jeg fikk nok søvn selv om det var litt vanskelig når Amalie ble syk og jeg måtte stå opp flere ganger om natta for å gi henne medisin. Ellers det gikk ganske bra.

Men jeg skal prøve å strukturere raptortet mitt litt :)

FØR

Det siste halvtåret ble jeg mer og mer avslappet om kostholdet mitt. Det ble mer og mer av usunne matvarer i hverdagen, alkohol, godis... Og jeg må inrømme at det var stoooooor del av binge eating, alt for ofte. Jeg har en lang historie av jo-jo dieting, følgte mange dietter men klarte ikke å vedlikeholde mine resultater. Jeg ble svak, humøret avhenget av det som jeg så på badevekt elle i speilet. Og jeg hadde alltid ALLTID dårlig samvittighet om alt jeg har spist. Jeg ble skikkelig lei av alt dette og av meg selv...

Siden jeg prøvde mange forskjellige dietter jeg var godt kjent med lavkarbo, som var ganske effektiv for meg - jeg kunne slanke meg fort, men som sagt kunne ikke vedlikeholde vekten. Jeg leste mye og merket at mange skriver om Paleo og Whole30. Det var ganske interessant og jeg var veldig fascinert av refferanser. Folk skriver at Whole30 endret livet deres og det er helt utrolig å lese. Utrolig før man prøver det selv. Og Whole30 GJØR det. Det endret MITT liv.

UNDER

De første to ukene var veldig vanskelige. Jeg ble allerede forkjøllet fra før. Mange opplever influensa symptomer i begynnelsen av Whole30 men jeg vet ikke nøyaktig hvordan var det hos meg - jeg var allerede syk og generelt følte meg skikkelig dårlig.

Men etter den første uken ble jeg bedre og bedre og i begynnelsen av uke nummer 3 jeg ble helt frisk og hadde masse energi i hverdagen. Jeg begynte å våkne før alarmen, søvnet lettere og ble mer konsentrert om dagen. Jeg ble bare annerledes menneske.

Jeg spiste enkelt mat. For eksempel egg, avocado og grønnsakssalat til frokost:


mer salat med kylling / fisk / kjøtt til lunsj og middag. Kunne bytte litt på proteiner eller spise wok istedenfor friske grønnsaker.




Jeg passet på at jeg drakk masse vann, trente styrke eller gikk turer.

(Det ble en av mine favoritter - Olden med kullsyre med lime og mynte - mmmm! FRESHSHSH!!!)


Jeg syns at jeg burde sove mer men det er må jeg alltid, ikke kun i de 30 dagene. Og jeg må jobbe mot det forsatt. Og andre ting som er på noen måte forbundet med søvn er kaffein inntak. Jeg må prøve å kutte ut kaffein helt i løpet av en måned og se hvordan den egentlig påvirker kroppen min. Det blir ikke lett siden kaffein finnes ikke kun i kaffe men i te også og jeg liker te anda mer enn kaffe! TRAGISK!)))))

Men vi får se, jeg må bare samle krefter, hehe))))

Dessuten må nevne kort en effekt som jeg likte veldig godt. Det er at når jeg hadde menser i begynnelsen av August hadde jeg verken smerter eller humør svinginger som jeg ikke vanlig for meg! Og det var utrolig godt!=)

ETTERPÅ

Nå føler jeg meg helt brain washed. Jeg følger nøyaktig at alt maten jeg spiser er rik i næringsstoffer, inneholder ingen sukker og helst er hjemmelaget. Jeg digger de friske grønnsakene (vi alle må nytte de ferske norske grønnsakene nå i høsten!), deilig kjøtt og fisk, egg og kylling. Avocado, oliven olje, kokosa... Bær som dessert, mmmmm! Jeg også eksperimentere med oppskrifter hele tiden og syns at jeg klarer å lage god mat ikke kun for meg men for hele familie. Min mann spiser generelt det samme som jeg, bare tilsetter ris eller poteter eller brød skive til. Egentlig jeg drømmer om at en dag han skal kutte ut disse matvarene helt fordi jeg virkelig tror at de er ikke gode for hans helse...


Desverre jeg tok ikke bilder før challengen fordi jeg virkelig ikke kunne se på meg selv i speilet! Men jeg veide meg og tok målinger. So here we go=)

3. August:

Vekt 56,9 kg

Bryst 87 cm

Midje 68 cm

Hofter 93 cm

Venstre / høyre bein 54 cm / 54 cm

Venstre / høyre biseps 27,5 cm / 27,5 cm

 

31. August:

Vekt 54,9 kg (- 2 kg)

Bryst 85 cm (-2 cm)

Midje 67 cm (- 1 cm)

Hofter 91 cm (- 2 cm)

Venstre / høyre bein 53 cm / 53 cm (- 1 cm / - 1 cm)

Venstre / høyre biseps 27 cm / 27 cm (- 0,5 cm / - 0,5 cm)

Egentlig jeg har ikke forventet mer fordi jeg er ikke så stor fra begynnelsen. De som er litt mer overvektige mister mye mer vekt i løpet av de 30 dager. Men jeg må bare si at bokser sitter mye bedre og det som er enda mer viktig jeg FØLER overskudd hele tiden! Ikke det herlig???=)

Det viktigste er at jeg klarte å endre min forhold til mat og spising. Jeg ikke måler maten og ikke tenker om kalorier. Jeg spiser sunne matvarer med vilje og kraver ikke noe søtt, bare litt bær kanskje?=)

Men jeg er kjempe fornøyd og skal bare forsette. Det er jo det beste for meg! :)

Men nå skal jeg kose meg med min elskede med litt kvelds og se på tv!

GOD HELG, ALE SAMMEN!!!!!



 

 

Én kommentar

Anne-Line

10.09.2012 kl.22:24

Wow, du har hatt en kjempe fin fremgang! :) Du er kjempe flink! Og så bra at du fortsetter med å spise sunt og ikke går tilbake til gamle vaner.

Er Whole30 noe du anbefaler til andre? Noe du savnet under dietten?

Skriv en ny kommentar

Ekaterina

Ekaterina

26, Bergen

Jeg kommer til å bli en Superhero versjon of meg selv! Jeg blogger om min måte å trene, spise sunt, elske de andre og meg selv og leve i balanse med meg selv. Jeg er ikke perfekt ennå, men er veldig målbevisst og motivert å bli en person jeg kan selv være stolt av. Bli med på vei og legg gjerne kommentar! P.S. Jeg kommer fra Russland og beklager i forhånd for alle mulige feil, men jeg blir bedre - jeg lover det!=)

Follow on Bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits